Persoonlijke doelen voor 2019

Zoals jullie misschien nu wel weten ga ik heerlijk op lijstjes, structuur en overzicht. Weten waar ik aan toe ben en gericht ergens naar toe werken.
Bij een nieuw jaar horen traditiegetrouw goede voornemens. Goede voornemens lijken bij mij alleen al bij voorbaat te mislukken dus eigenlijk maak ik nooit goede voornemens. Maar een jaar zonder persoonlijke doelen en zonder een planning, dat gaat natuurlijk niet voor een controle-freak zoals ik… Ik heb er dit jaar bewust voor gekozen om niet teveel te willen maar 1 groot doel te kiezen en een paar kleinere doelen die minder impact hebben maar die ik wel belangrijk vind. Door niet teveel doelen te stellen maar 1 hoofddoel en een paar ‘subdoelen’ blijven de doelen realistisch en haalbaar en is de kans veel groter dat ik ze ook echt ga behalen. Benieuwd naar mijn persoonlijke doelen? Lees gauw even verder…

Fit(mom) worden

Voor mijn zwangerschap was ik, als je dat zo over jezelf mag zeggen, behoorlijk fit! Door goed op mijn eten te letten, 1x per week hard te lopen en 1x per week te bootcampen lukte het uiteindelijk om bijna 9 kilo kwijt te raken en (voor mij) het magische gewicht van 65kilo te behalen. Ik denk serieus dat ik dat getal voor het laatst heb gehaald op de middelbare school… Als je van te voren had gezegd dat ik dat ooit nog zou halen had ik je echt voor gek verklaard, maar op een gegeven moment zat ik in een flow en ging het gewoon heel erg goed en ook een soort vanzelf.

Voordat ik zwanger raakte heb ik altijd geroepen dat ik zo lang mogelijk zou blijven sporten tijdens een zwangerschap.. Helaas gooide het verloop van de zwangerschap volledig roet in het eten en mocht ik na week 8 geen lichamelijke inspanningen meer verrichten. Er was niet echt een keuze dus al mijn ik-blijf-sporten-plannen konden de ijskast in en moesten wachten tot na de bevalling.

6 weken na de bevalling stond ik direct weer in de sportschool, vastberaden om weer te gaan knallen en weer fit te worden. Maar na een aantal weken kwam de mentale rollercoaster van de maanden ervoor tot stilstand en kwam pas het besef wat er allemaal gebeurd was. Naast het mentale stukje kostte de eerste periode zo ontzettend veel energie dat ik het sporten en het fit worden niet meer kon opbrengen. Ik besloot even een pauze in te lassen en weer even rust in m’n koppie te brengen.

Inmiddels is de hele situatie rondom Noud een stuk rustiger geworden en is ook de operatie achter de rug (als je het gemist hebt? klik), zag de controle er goed uit en heb ik weer groen licht gekregen om weer te gaan sporten. Daarmee heb ik voor mezelf het startsein gegeven om er weer écht werk van te maken. Zeker nu ik voor mijn nieuwe functie echt een kantoorbaan heb gekregen is het letterlijk in beweging blijven echt een must! Normaal gesproken liep ik op een ‘gymdag’ met gemak 8km in en rond de zaal, waardoor ik genoeg in beweging kwam, maar nu in achter het bureau ben komen te zitten is bewegen echt minimaal!

Het doel is om door middel van gezonde voeding én minimaal 1x in de week te gaan hardlopen onder het gewicht te komen wat ik had voor mijn zwangerschap. Dat competitieve blijft er in zitten en dat betekent altijd beter willen dan de vorige keer…. Dat betekent alleen wel dat ik nog mimimaal 2kg kwijt moet raken om onder die 65kilo te komen. Vanaf dat moment zien we wel of er nog iets ‘extra’s ‘ lukt.

Dan kan je zeggen, joh Cor je ziet er toch prima uit, je hebt geen overgewicht of zwangerschapskilo’s die zijn blijven hangen, waar doe je moeilijk over… Klopt allemaal, maar toch ben ik nu niet helemaal happy met de manier waarop mijn lijf aanvoelt. Niet meer fit, weer verslaafd aan suikers (en de daarbij behorende cravings) en ik mis de ‘sport-flow’ die ik had voor mijn zwangerschap. Op zich is 2kg niet veel, maar ik merk ook dat als ik nu niet weer terug ga naar het gezond leven dat het dan niet bij 2kg blijft maar het langzaam aan weer gaat oplopen. En terug naar het gewicht van +9kg wil ik echt niet meer!

Nieuwe Baan

Al sinds een paar jaar had ik het gevoel dat mijn baan niet meer volledig bij mij paste. De klik was er niet meer, ik stopte er heel veel energie in maar kreeg er steeds minder energie voor terug. Tijd voor verandering! Maar zoals de meeste mensen wel weten is een nieuw plan niet zomaar 1,2,3 klaar bij mij. Het moest namelijk een plan worden die mij én verder zou brengen in mijn carrière én een plan waar ik na een paar jaar nog steeds achter zou staan. “Even” wisselen van werkgever was in dit geval dus niet te oplossing, het moest een grotere stap worden: Een nieuwe stap in mijn carrière.

Uiteindelijk volgde er een studie, ondertussen bleef ik in mijn oude functie, werd de studie met goed gevolg afgerond, werd Noud geboren en volgde er gesprekken op het werk maar leek er geen vooruitzicht te zijn bij mijn huidige werkgever. Plan B werd uit de kast getrokken: De zoektocht naar een andere werkgever zou vanaf het voorjaar gestart gaan worden. Tot ik halverwege januari opnieuw ging praten op het werk en er tóch een mogelijkheid bleek te ontstaan. Het gevolg weten jullie inmiddels, want ik heb de nieuwe functie bij mijn huidige werkgever! Een functie waar ik mij de komende jaren enorm in kan vast bijten, enorm veel uitdaging in vind en ik nu al nieuwe energie van krijg.

We kunnen dus wel zeggen dat het eerste doel van 2019 al behaald is! Ik zeg goed begin is het halve werk!

Positiviteit

Zeker door de hele situatie rondom mijn zwangerschap, de vroeggeboorte van Noud en alle moeilijke stappen die daarop volgde werd positiviteit echt een houvast voor ons. Door elke keer weer naar de, voor ons gevoel, inimienie-stapjes te kijken konden we toch elke keer iets positiefs blijven zien. Het was al zwaar genoeg en bij de pakken neer gaan zitten zou ons sowieso niet helpen. Positief blijven, humor houden en vooral elk klein succesje vieren! Dat was ons motto en dat heeft ons er echt doorheen geholpen! Nu is het enorm genieten met alles rondom Noud en schijnt de zon weer vollop! Maar ook nu merken we dat positiviteit enorm belangrijk is. Zoals jullie misschien wel weten is Noud geen enorm makkelijke slaper en hebben wij nog steeds elke nacht gebroken nachten. Tuurlijk balen we daar ontzettend van, kost het enorm veel energie en zijn we daardoor soms stik chagrijnig. Maar we veranderen de situatie niet door daar alleen maar over te klagen, ons allemaal maar daar op te focussen of er boos om te worden. De kleine man doet het niet express, we zijn niet de enige en er is nog zoveel ander leuks waar we enorm van genieten! Nee, het maakt de nachten niet minder gebroken en het maakt ons niet minder moe, maar het maakt het wel makkelijker om de sfeer goed te houden en daarmee ook gezellig naar elkaar en naar Noud te zijn. En zeg nou zelf, een enorme glimlach krijgen zodra je je kleine man uit bed haalt, daar smelt toch ieder vader en moeder weer van! Het is je vergeven hoor lieverd!

Mijn doel voor dit jaar is echt om hier nog meer op te letten en mijzelf bewust te maken van alle dingen die wél goed gaat! Betekent dat dat ik altijd maar vrolijk ben? Nee hoor, in tegendeel zelfs. Maar het helpt mij wel om soms sneller te kunnen schakelen als ik merk dat ik er in blijf hangen. Er zit altijd wel iets goeds in dag en als het een dag écht ruk is, dan is het morgen vast weer een nieuwe dag waarin we weer verder kunnen.

Genieten genieten genieten

Eigenlijk ligt dit enorm dicht tegen mijn vorige doel aan. Juist omdat we in het begin zoveel moeite hadden om écht te genieten, weten we hoe lastig het is als je het mist. Juist omdat we het eerst niet hadden lijkt het wel alsof het genieten nu allemaal dubbel zo hard binnen komt. Want wow, wat is dit een heerlijke fase! En ook al weet ik dat er straks vast weer een periode komt dat het allemaal even wat minder lekker zal lopen, het is zo fijn om nu zo enorm veel te genieten!

En naast al het genieten van Noud is het weer zo erg genieten dat ik gewoon weer kan doen en laten wat ik wil qua gezondheid. Geen lichamelijke ongemakken meer van een zwangerschap, een operatie of andere zorgen. Het weer kunnen sporten, het weer kunnen werken zonder aangepast werk te doen, rondjes kunnen wandelen als ik dat wil, autorijden, noem maar op. Het is een heerlijke rustige periode, eentje om extra in op te laden en gewoon te genieten van alle ‘standaard’ en simpele dingen. Iets waar ik het komende jaar bewust van wil blijven dat het niet groots en ingewikkeld hoeft te zijn, maar dat het juist in die kleine dingen zit. Jawel, de clichés heten niet voor niets clichés….

Date-time

In augustus 2017 waren wij 1 jaar getrouwd en heb ik manlief een year-of-date-box gegeven. Voor elke maand zat er een date in die we die maand samen zouden gaan doen. Het was dus de bedoeling dat we 12 dates zouden doen, we hebben er in totaal, niet overdreven, 4 dates gedaan…. Iets wat ik dit jaar echt beter wil doen. 1 klein detail…. een date met z’n tweetjes plannen in combinatie met een kleintje is toch iets moeilijk dan toen we nog maar met z’n tweetjes waren. Iets met een moederhart die dat niet over haar hart kan verkrijgen om de kleine man zo vaak te moeten missen, iets met oppas die, hoe leuk Noud ook is, ook nog een eigen leven heeft en iets met bovengenoemde gebroken nachten a.k.a. nul energie…
Ik heb dan ook niet de illusie dat we het gaan redden om dit jaar 12x op date te gaan. Maar ook hierin geldt: Het zit hem in de kleine dingen.
Samen een movie-night-at home telt bijvoorbeeld ook mee.

Wij hebben samen altijd geroepen: Ook al komen er kinderen we blijven nog altijd man en vrouw. Nog steeds sta ik helemaal achter deze uitspraak, maar dat was iets makkelijker gezegd toen dan nu gedaan. Toch vind ik het nog steeds heel erg belangrijk om tijd voor elkaar vrij te maken, om samen te blijven genieten van en met elkaar en om soms de boel de boel te laten en samen even iets leuks te gaan doen. Op die manier hoop ik te voorkomen dat we op de automatische piloot komen te staan en we alleen nog maar papa en mama zijn. Hoeveel dates we dit jaar gaan halen, ik heb geen idee! Maar het is zeker een doel die dit jaar niet mag missen op mijn doelenlijstje.

Dit zijn mijn belangrijkste doelen in 2019! Hebben jullie doelen voor jezelf gesteld en zo ja, welke doelen zijn dat? Laat het mij weten in de comments hier onder of op mijn instagram-account.

2 gedachten over “Persoonlijke doelen voor 2019

  1. Mieke Adriaanse schreef:

    Hey Cornelie
    Wat leuk dat jij dit blog hebt. Fijn om te lezen dat het met Noud steeds beter gaat.
    En wat fijn dat de operatie voor jou goed verlopen is.
    Ik ga zeker terugkomen om te lezen, we zien mekaar niet veel en zo blijf ik een beetje op de hoogt van jullie wel en wee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *